Seznamte se blíže s jednou z nejoblíbenějších modelových řad, které kdy slavný americký výrobce vyrobil.
Harley-Davidson se za posledních 120 let od svého vzniku v roce 1903 etabloval jako významná součást americké kultury. Přestože společnost v průběhu let vyrobila stovky různých modelů, existuje jedna konkrétní rodina motocyklů, která se těší úctyhodné životnosti 26 let až do 21. století a dodnes se těší velké oblibě mezi motorkáři ze všech společenských vrstev. Je to samozřejmě rodina Dyna.
Motocykl Dyna byl poprvé představen v roce 1991, kdy nahradil řadu FXR jako FXDB Sturgis, a oficiálně debutoval na počest 50. výročí kultovní motocyklové rallye v Jižní Dakotě. Řada Dyna, zkratka pro “dynamic”, se vyznačovala podvozkem navrženým tak, aby byl tužší a pevnější a lépe zvládal nový motor Evolution než jeho předchůdci. Do roku 1995 rodina Dyna zcela nahradila řadu FXR a i nadále bude představovat impozantní sílu pro jezdce, kteří chtějí přizpůsobit, zrychlit a zkvalitnit svou jízdu. Harley-Davidson, snadno rozpoznatelný podle odhaleného zadního odpružení se dvěma tlumiči, vyráběl širokou škálu modelů využívajících tuto platformu po celé čtvrtstoletí, než v roce 2017 tuto kapitolu uzavřel . Pojďme se tedy blíže podívat na některé z nejoblíbenějších modelů Dyna, které jsou dodnes ceněné a které také inspirovaly některé z moderních cruiserů značky Harley.
POZNÁMKA: Průzkum trhu společnosti Harley-Davidson ukázal, že mnoho zákazníků chtělo vyšší výkon, než jaký nabízí současná řada motorů Milwaukee-Eight. Přechodem na třídu Softail získali jezdci vyšší úroveň výkonu a stability, přičemž motory byly namontovány na gumě a vybaveny dvojitými protizávažími.
Harley-Davidson Dyna Street Bob
Když Harley-Davidson v roce 2006 uvedl na trh Dyna Street Bob , stal se jedním z nejtrvalejších cruiserů této značky. Úspěch modelu Street Bob samozřejmě nelze přičítat pouhému štěstí. Motocykl kombinuje velikost, pohodlí, styl a postoj motocyklu střední třídy s ovladatelností a jízdními vlastnostmi menší třídy sportsterů. Jinými slovy, Dyna Street Bob nabízí dokonalou rovnováhu mezi sportovním charakterem, komfortem a stylem.
Dyna Street Bob standardně pokrývá všechny základy. Díky své jednoduché konstrukci však také poskytuje ideální prázdné plátno pro osobní přizpůsobení. Pro ty, kteří chtějí z tohoto motocyklu udělat vysoce výkonný pouliční motocykl pálící pneumatiky, existuje spousta způsobů, jak vylepšit jeho odpružení, brzdy, výfuk a také vylepšit motor, aby byl tento již tak svižný motocykl ještě rychlejší.
To samé však lze říci i o těch, kteří chtějí zvolit klidnější přístup. Miniaturní řídítka Street Bobu připomínající opici jsou už tak příjemným prvkem, ale pohodlí lze skutečně umocnit sadou pro pokročilou přestavbu ovládacích prvků, pohodlnějším sedadlem, a dokonce i druhým sedadlem, aby si jízdu mohl užít i spolujezdec.
Přestože Harley ukončil výrobu modelu Dyna Street Bob v roce 2017, zůstávají tyto motocykly důležitým pilířem nabídky značky od doby, kdy přešly do rodiny Softail a vyměnily své dva exponované zadní tlumiče za nastavitelný monočlánek ukrytý pod zadním blatníkem. Vítaným doplňkem je také modernizace motoru Milwaukee-Eight 114.
- Specifikace – podrobnosti
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motoru – 77,5 koní a 94 N.m točivého momentu
- /li>
- Převodovka – 6stupňová
- Spotřeba paliva – 39 MPG (přibližně 6,0 litrů na 100 km)
Tip: Zatímco cena nového modelu Harley-Davidson Street Bob 114 z roku 2023 začíná na 17 500 €, ojetý model Dyna Street Bob je mnohem dostupnější – některé nabídky jsou pod 13 000 €!
Harley-Davidson Dyna Fat Bob
Stejně jako jeho bratr Street Bob je Dyna Fat Bob dalším příkladem cruiseru střední velikosti, který navazuje na tradici motocyklů ve stylu bobber. Zatímco Street Bob dává přednost jednoduššímu designu, Fat Bob dělá své jméno tím, že do rodiny Dyna přináší více svalů a postoje. Kdyby byla třída Dyna nočním klubem, můžete si být jisti, že tento motocykl by byl vyhazovačem.
Fat Bob, který stále vychází ze stejného podvozku Dyna, rozhodně přináší trochu více “drsňácké” energie. Díky pokročilému ovládání, dvojitým světlometům a charakteristickým tlustým pneumatikám, které si dávají praskliny a nerovnosti na silnici k snídani, nemůže Fat Bob nebýt středem pozornosti. Od svého vzniku v roce 2007 je Dyna Fat Bob poháněna motorem Twin-Cam o objemu 96 cm3, což je znamení, že tento motocykl nejen vypadá drsně, ale má i výkon, který to dokazuje. Také díky svému robustnímu designu a touze po rychlosti se stal takovým hitem mezi jezdci, kteří rádi kroutí plynem více než průměrný jezdec. Proto by nemělo být překvapením, že mnozí tento motocykl přetvořili (a dodnes přetvářejí) tak, aby byl více zaměřen na výkon. Na první pohled vypadá Dyna Fat Bob jako motocykl, který byste viděli přijíždět na místní grilování nebo koncert. Co však mnohé překvapilo, byla jeho schopnost snadno překonat mnoho továrních sportovních motocyklů, které se neustále chlubí svou rychlostí. Takže si dokážete představit jejich šok, když zjistili, že se jim práší na Harley-Davidson.
Dnes Fat Bob pokračuje v tomto dvojím životě vysoce výkonného cruiseru přechodem do řady Softail. Stejně jako Street Bob, i Fat Bob je poháněn motorem Milwaukee-Eight 114. Je to tedy dobré znamení, že se tento motocykl nehodlá v dohledné době vzdát své potřeby rychlosti.
- Technické údaje – podrobnosti
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motoru – 80 koní a 95 N.m točivého momentu
- Převodovka – 6stupňová
- Spotřeba paliva – 35.4 MPG (přibližně 6,6 litru na 100 km)
Harley-Davidson Dyna Wide Glide
Už při pohledu na Harley-Davidson Dyna Wide Glide slyšíte v hlavě George Thorogooda, jak zpívá “Bad to the Bone”. Tento motocykl byl jednou z největších poct značky Harley kultovnímu žánru chopper, s designem nízkoprofilového cruiseru, který v podstatě vypadá jako hot rod na dvou kolech. Dyna Wide Glide je také dokonalým příkladem rozmanitosti třídy Dyna s motocykly zaměřenými spíše na volný čas, výkon nebo solidní kombinaci obojího. V případě modelu Wide Glide je však určen pro pohodovou odpolední jízdu městem, po vedlejších silnicích i po dálnici. Protože když máte nízké sedlo, ovládání vpředu a dlouhý rozvor, stačí jen nasednout a uvolnit se a přitom mít ruku na plynu.
Samozřejmě, vzhledem k tomu, že tovární choppery jsou velmi úzce specializovaným žánrem motocyklů, nebyly pro každého. Ve většině případů se na něj jezdci raději dívali a užívali si ho, než aby ho museli vlastnit. Protože na rozdíl od modelů Dyna Street Bob a Fat Bob mělo ovládání modelu Wide Glide svou vlastní křivku učení, na kterou si mnoho nových jezdců muselo zvyknout.
Zatímco tovární choppery jako Dyna Wide Glide přicházejí a odcházejí, otevřely dveře svému nástupci, modelu Harley-Davidson Breakout. V jeho stopách šel výkonný cruiser s přitažlivým vzhledem a Breakout se v roce 2022 vynořil z důchodu s větším a lepším motorem Milkwaukee-Eight 117. V roce 2022 se Breakout dočkal i svého nového vzhledu. Stále je to motocykl, který stojí za obdiv. Jen v dnešní době je s každým jeho objevením spojena o něco větší závist.
- Technické údaje – detaily
- Motor – Twin-Cam 103
- Výkon motoru – 80 koní a 95 N.m točivého momentu
- Převodovka – 6stupňová
- Spotřeba paliva – 42 mpg (cca 5,6 l na 100 km)
Harley-Davidson Dyna Low Rider
Pokud jde o modely, které jsou ztělesněním všestrannosti, Dyna Low Rider je motocykl, který se vám vybaví. Stejně jako jeho sourozenec Street Bob byla Dyna Low Rider dalším příkladem vyváženého cruiseru, který nabízel spoustu potenciálu. Tento motocykl s jednoduchou konstrukcí měl vše, co potřeboval, aby se mu dařilo v jakémkoli jízdním prostředí. Měl optimální jízdní vlastnosti, aby si poradil i s těmi nejtěsnějšími zatáčkami ve městě. Jeho rozměry a hmotnost umožňovaly zvládnout hodiny nepřetržité jízdy na dálnici i mimo ni. Přinášel také pohodový přístup pro relaxaci na dlouhých venkovských cestách a vychutnávání si krajiny.
Ačkoli Low Rider přijal tradičnější vzhled cruiseru, představuje se také jako prázdné plátno pro osobní přizpůsobení. Někteří by jeho cruiserový charakter posunuli ještě dál přidáním sedlových brašen, pokročilých ovládacích prvků a pohodlnějšího sedadla pro delší cesty. Jiní by šli opačným směrem a udělali by z něj výkonný cruiser tím, že by vylepšili jeho motor Twin-Cam o objemu 96 cm3 a zvýšili jeho výkon a točivý moment. Proto by nikoho nemělo překvapit, že tento způsob uvažování nakonec vedl k výrobě modelu Low Rider S, jednoho z nejvýkonnějších modelů v současné nabídce značky Harley.
- Technické údaje – podrobnosti
- Motor – Twin-Cam 103
- Výkon motoru – 77 koní a 92. Výkon motoru – 77 koní.2 lb-ft točivého momentu
- Převodovka – 6stupňová
- Spotřeba paliva – 42 mpg (přibližně 5,6 litru na 100 km)
- Výkon – 1,5 kW (cca 1,5 l na 100 km)./li>
Harley-Davidson Dyna Switchback
Tento přehled modelů Dyna jsme samozřejmě nemohli uzavřít bez zmínky o modelu Switchback. Přestože se Dyna Switchback vyráběla pouze v letech 2012 až 2016, poskytla další důkaz o schopnosti řady Dyna uspět v různých jízdních prostředích. Model Dyna Switchback, navržený jako lehčí cestovní motocykl, byl v podstatě zmenšeným modelem Road King a vysloužil si přezdívku “královna silnic”. Oblíbily si ji také jezdkyně, které chtěly podnikat dálkové cesty, aniž by se musely potýkat s velikostí a hmotností větších cestovních modelů Harley. Switchback byl vybaven dvojicí pevných sedlových brašen, podlahovými deskami, pokročilými ovládacími prvky, čelním sklem a motorem Twin-Cam 103 a byl připraven a schopen vydat se na velkou cestu napříč zemí s velkými kluky.
Ačkoli si Switchback užil svůj krátký čas spolu s ostatními Dyny, než byla tato třída v roce 2017 ukončena, podařilo se mu vytvořit prostor pro to, aby se na jeho místě dařilo jeho nástupci Heritage Classic. Model Heritage Classic přebírá všechny cestovní schopnosti modelu Softail a je ztělesněním oldschoolové pohody, protože nabízí možnosti cestování na dlouhé vzdálenosti bez jakéhokoli objemu navíc.
- Technické údaje – podrobnosti
- Motor – Twin Cam 103
- Výkon motoru – 76,1 koní a 92….9 lb-ft točivého momentu
- Převodovka – 6stupňová
- Spotřeba paliva – 42MPG (přibližně 5,6 litru na 100 km)